Wednesday, July 6, 2011

Syaaban 20


My wedding day was in the month of Syaaban..
Masih ingat lagi penceramah di kursus kahwin pesan, "kalau boleh janganla bernikah dua minggu, seminggu sebelum Ramadhan..kasihan orang lelaki".
Faham the subnotes? Can we skip the discussion then??:P
Tapi dalam kes kami, kami tiada banyak pilihan. Hubby hanya boleh balik on that particular date sahaja hence the date. Penentuan tarikh pernikahan was so chaotic that time:P haha..but I have to admit it was kind of exciting to decide the wedding date on the very last minute:P Thus the "tangkap muat" wedding (ehem..on my side:P)..So, whatever, 10 days before Ramadhan..we have to do it despite of what people might said. Yang penting, kami bernikah :)

Well, I googled. But I googled about kebaikan bulan Syaaban..hehe..not about "Why shouldn't get married in Syaaban."
Sabda Rasululullah;"Bulan Rejab adalah bulan Allah, Bulan Syaaban adalah bulanku, dan bulan Ramadhan adalah bulan untuk umatku." " Syaaban ialah bulan untuk menghapus dosa dan bulan Ramadhan adalah bulan untuk menyucikan diri."


Banyak amalan yang kita boleh lakukan di bulan Syaaban ini (seperti puasa). Di bulan ini juga kita semua digalakkan bertaubat dan meminta keampunan di atas keterlanjuran kita. Semoga perkahwinan yang dibina dibulan ini juga mendapat keberkatan yang sama..

Mari kita sibukkan diri dengan berpuasa ye kawan2 ^_^V

4 comments:

  1. aa i lagi laa..bernikah bulan puasa terus..lg seminggu nak raya..haha..tp majlis lepas raya la..sebab takde masa lain dah..redah jelaa..hihi :D

    ReplyDelete
  2. ye..beginilah nasib golongan seperti kite ye..we are not alone..yang penting, nikah itu:)

    ReplyDelete
  3. nie kat Malaysia skang nie, ramai yang kawen bulan 7 nie. every week ada je wedding. semua nak kawen before Ramadhan. Takpe, kata bulan Ramadhan menguji keimanan, so keimanan suami haruslah diuji. auw!

    ReplyDelete

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...